Zdrowe śniadanie

By być zdrowym należy rozpocząć dzień od przemyślanego, pożywnego śniadania, które jest  podstawą zdrowego odżywiania. Jest to szczególnie istotny posiłek dla dziecka? śniadanie jest źródłem energii i przygotowuje dziecko na ?starcie? z porcją wiedzy na lekcjach.

Śniadanie bogate w dużą ilość węglowodanów powinno dostarczyć organizmowi wystarczająco dużo energii, aby móc pokonać trudy życia codziennego.

Zdrowe i smaczne śniadanie podnosi poziom cukru we krwi i sprawia, że komórki nerwowe działają efektywniej, co jest niezbędne dla uczniów i dzieci w wieku szkolnym.

Jak wynika z badań, osoby jedzące regularne śniadania, są rzadziej uwikłane w problemy związane z nauką i pracą, nie mają problemów z koncentracją w szkole, niż osoby często rezygnujące ze śniadania. Nasz umysł potrzebuje energii aby móc wydajnie pracować i być przez cały dzień w wysokiej formie.

Co więcej stopniowe trawienie węglowodanów wywołuje u ludzi uczucie nasycenia i zadowolenia, chroniąc przy tym przed nawykami sięgania po słodycze w trakcie dnia.

We właściwie skomponowanym śniadaniu powinny znaleźć się wędliny, nabiał, owoce i warzywa.

Śniadanie dla dziecka powinno dostarczać około 25% kalorii przewidzianych na wszystkie posiłki w ciągu dnia. Należy pamiętać, że  dzienne zapotrzebowanie dziecka wynosi ok. 2100?2400 kcal, a w okresie dojrzewania stale wzrasta. Istotne jest też zachowanie proporcji: właściwa dieta to 10?14% energii pochodzącej z białka, 30% z tłuszczu i około 60% z węglowodanów.

Ważne jest, by od początku dnia dostarczać organizmowi odpowiednich ilości niesłodzonej wody, ewentualnie rozcieńczonej z sokiem owocowym. Świetnie nadaje się również herbata zielona lub czarna. W ciągu dnia powinno się średnio wypijać do 8 szklanek wody.

Pamiętaj! Dbając o pożywne śniadanie dbamy również o nasz układ odpornościowy, dostarczając witaminy A, C oraz cynk, szczególnie potrzebny w okresie wiosenno-jesiennym. Dlatego aby śniadanie było zdrową ucztą, włącz do niego owoce cytrusowe, jagody, jajka czy müsli.