Pomysły na lekcje dot. zdrowego odżywiania

Poniżej przedstawiamy pomysły na lekcje dot. zdrowego odżywiania. Mamy nadzieję, że będą one dla Państwa inspiracją .

1. Wiem, co jem (dzieci starsze)

Cele zajęć:

* Poznanie podstawowych pojęć związanych z żywieniem (makroelementy, mikroelementy, białka, tłuszcze) i ich rozpoznawanie.

* uczniowie poznają wartość energetyczną różnych produktów (pojęcie kalorii)

* analizują wartości odżywcze pokarmów, które zjadają w ciągu dnia, ze szczególnym uwzględnieniem śniadania

* dobierają z nauczycielem pokarmy, które są najzdrowsze i najbardziej pożywne

* współpracują w grupie wykonując plakaty na temat białek, witamin, tłuszczów i cukrów, by się z nimi zapoznać.

Niezbędne działania:

* wcześniejsze wyszukanie informacji na temat wartości kalorycznej i odżywczej produktów,

* w ramach zadania domowego uczniowie zobowiązani są zapisywać swój tygodniowy jadłospis, każdy posiłek szczegółowo,

* w ramach zajęć nauczyciel przynosi tabele kaloryczne i rozdaje uczniom aby samodzielnie podsumowali ile kalorii spożywają dziennie,

* wykonanie plakatów (we wcześniej ustalonych grupach) na jeden z tematów; białka, cukry, tłuszcze, witaminy,

* prezentacja swoich tygodniowych jadłospisów i wartości kalorycznej poszczególnych posiłków w ciągu dnia,

* nauczyciel zwraca uwagę na to, jak można poprawić pewne nawyki żywieniowe, jakie produkty wprowadzić do jadłospisu itp.

 

2. Już wiem jak zdrowo się odżywiać. (dla dzieci młodszych)

Cele zajęć:

* Zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami żywieniowymi,

* zapoznanie z rolą witamin dla organizmu oraz produktami w których się znajdują

* utrwalenie wiedzy na temat wpływu poszczególnych składników odżywczych na zdrowie spożywającego

* kształtowanie nawyku higienicznego przyrządzania i spożywania posiłków

* kształtowanie nawyku spożywania zdrowej i świeżej żywności

Działania:

* Wykonanie w różnymi technikami piramidy żywieniowej, omówienie jej poszczególnych szczebli, oraz pokazanie dzieciom produktów spożywczych, znajdujących się w danej grupie, możliwość dotknięcia, powąchania, skosztowania każdego,

* W ramach zajęć, wraz z nauczycielem dzieci przygotowują sałatkę owocową,

* W trakcie zajęć przeprowadzany jest przez nauczyciela quiz o składnikach odżywczych.

 

3. Wybieram zdrowie, bo wiem co jem.

Cel:

* Uświadomienie uczniom zależności między odżywianiem a zdrowiem i prawidłowym rozwojem organizmu,

* Zaznajomienie uczniów z różnorodnymi produktami żywieniowymi, ich wartością odżywczą i pozytywnym lub negatywnym wpływem na organizm,

* Utrwalenie wiedzy na temat substancji odżywczych znajdujących się w produktach,

* Uczniowie wiedzą po zajęciach, jakie nawyki żywieniowe wpływają pozytywnie na zdrowie a jakie negatywnie

Działania:

* Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zdrowego odżywiania, między innymi: Jakich substancji odżywczych musimy dostarczyć naszemu organizmowi, aby prawidłowo funkcjonował?, jakie są podstawowe składniki odżywcze i na co wpływają?, w jakich produktach się znajdują itp.

* Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Grupy mają kolory: biały, zielony, brązowy, żółty, czerwony. Każda grupa dostaje karton swojego koloru, i na tym kartonie wypisuje wszystkie nasuwające się produkty żywieniowe tego koloru, lub koloru pokrewnego,

* Następnie przedstawiciel każdej grupy prezentuje to co przygotowali wspólnie, reszta uczniów może uzupełnić listę,

* Następnie nauczyciel prosi o przygotowanie na tej samej kolorowej kartce, jadłospisu na zdrowy obiad, tylko z produktów które wypisali poprzednio.

* Następuje prezentacja jadłospisów z uwzględnieniem witamin, makro i mikroelementów które zawierają.

* Na koniec nauczyciel może przedstawić swoją wersję, lub zorganizować burzę mózgów na temat ułożenia zasad prawidłowego odżywiania się.

Przykładowe zasady:

1. Jedzenie przygotuj tak by było estetyczne, ładnie podane ? wtedy chętniej je zjesz.

2. Jedz nie za dużo, nie za mało, przystosuj jadłospis do trybu życia i aktywności.

3. Odżywiaj się regularnie.

4. Dbaj o różnorodność produktów.

5. Nie musisz kupować produktów najdroższych by jeść zdrowo.

4. Biologia ? zrównoważona dieta, dlaczego niektóre są skuteczniejsze? Przykład na podstawie diety śródziemnomorskiej.

Cel:

* Zdobycie wiedzy, że zrównoważona dieta to złożona z białek, tłuszczów i węglowodanów, wzbogacona o sole mineralne, witaminy, błonnik.

* Wprowadzenie niektórych elementów skutecznych i zrównoważonych diet do codziennego jadłospisu.

* Przyswojenie wiedzy na temat współczynnika ( równoważnik) energetycznego – ilość kcal ( kilokaloria),

* Zaznajomienie z podstawowymi zasadami racjonalnego żywienia.

Działania:

* Przygotowanie przez nauczyciela przykładowego jadłospisu, zdjęć zrównoważonej diety.

* Prelekcja na temat poszczególnych składników konkretnej diety (opcjonalnie przygotowanie np. wspólnie z uczniami sałatki greckiej) z omówieniem każdego składnika, następnie wspólna degustacja.

 5. Lekcje z kultury: savoir vivre jedzeniowy.

Cel:

* Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami jedzenia i zachowania się przy stole.

* Uświadomienie, że sposób jedzenia również wpływa na zdrowie

* Zdobycie wiedzy na temat tego jak jeść, jak siedzieć przy stole, jak się odzywać do osób starszych itp.

Działania:

* Nauczyciel przygotowuje wcześniej scenki do odegrania, np. przyjęcie, obiad rodzinny z dziadkami, przyjęcie z bufetem itp.

* W ramach zadania domowego każdy uczeń ma przynieść talerzyk i miseczkę, kubek i sztućce, (mogą być plastikowe). Tak aby każdy miał nakrycie.

* Nauczyciel wprowadza i omawia każdą sytuację a potem dzieci mają za zadanie odegrać krótką scenkę w trakcie której jedzą posiłek i rozmawiają.

* Po każdej scence ? nauczyciel wskazuje błędy.